«یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَ الاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقَنی رِزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین.»
آموزش Rigging در 3dsmax :: گیم اور _ بازیسازی با unity + مطالب متفرقه

گیم اور _ بازیسازی با unity + مطالب متفرقه

آموزش های علمی با اجازه ی خدا تقدیم به هرکس خدا بخواد

آموزش های علمی با اجازه ی خدا تقدیم به هرکس خدا بخواد

به نام خدا
--
گروه قدیم ما promakers.ir یا پرومیکرز بود که بالای هزار اموزش توش ساخته بودم به اسم sajjad3011 ولی حیف ادمین سایتش عوض کرد
حالا سوالی بود کاری بود این شمارمه

قدیمیا دلم براتون تنگ شده... فقط معرفی کنید توی پیامک یا تماس یاد بیارید.
اگه جواب ندادم شاید موقعیت نداشته باشم.
بگید توی پیام از بچه های پرومیکرز هستید.

---
سوالی بود بذارید
نظر خصوصی نذارید
پاسخش سخته
دوست داشتید شماره بذارید تو واتساپ یا ایتا یا .... گروه بزنیم.
09358077198

بایگانی
پیوندها

آموزش Rigging در 3dsmax

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸ ق.ظ
کپی از : gameover.blog.ir
آموزش Rigging در 3dsmax
خوب مثل اینکه تا خودم شروع نکنم کسی شروع نمی کنه.چند روزی هست دارم مطالعه می کنم و شبا فیلم آموزشی دانلود می کنم که زیاد به دردم نخورد و فکر کنم خودم باید به شیوه ی خودم یاد بدم تا بتونم توی کارهای تیمی بچه ها رو بیارم بالا . یکی برای بازی رستم و دیگه برای قوی تر شدن و انجام پروژه های بعدی انشاءا... big grin
--
دو تا سیستم رو فعلا عنوان می کنم: CAT + Biped

CAT یا ابزار انیمیشن کاراکتر :

[تصویر: catParent.jpg]

برای دسترسی به این سیستم به بخشCreate و سپس Helper رفته و از لیست گزینه ی CAT objects و سپس Cat parent رو انتخاب می کنیم. و بعدشم اگه بخوایم انسان رو ریگ کنیم Base Human رو می زنیم بعدش توی صحنه کلیک می کنیم و Drag می کنیم(ماوس رو در حالی که کلیک رو نگه داشتیم حرکت می دیم و سپس رها می کنیم) تا یک استخوانبندی انسانی به صورت مربعی مانند ساخته بشه.
گزینه های دیگه ای هم هست که برای ریگ موجودات مختلف بکار می ره.
در اینجا من سیستم CAT رو نمی خوام استفاده کنم ولی فقط اصطلاحاتشو می گم تا یکم براتون راحت بشه :

vertebrae=استخوان مهره
Quadrupeds =چهارپایان
biped=دو پا
marine=دریایی
alien=بیگانه
angel=فرشته
ape=میمون
centipede=هزارپا
lizard=مارمولک
mech=شاید به معنی مکانیکی باشه
panther=پلنگ
spider=عنکبوت
pelvis=لگن خاص
بقیه هم چون نمیدونستم ترجمه نکردمbig grin


سیستم Biped:

سیستم دیگه ای به اسم Biped هست که کار باهاش خیلی ساده هست و پیوستگی و اتصال استخوان ها خیلی دقیق تر رعایت می شه. من هم چون به Biped برای ریگ کردن انسان بیشتر علاقه دارم میخوام بیشتر روش تمرکز کنم و اگه بعدا فرصتی بود و نیاز شد CAT و انیمیت کردن موجودات دیگه هم می گم.


ما قراره رستم رو انیمیت کنیم. رستم یه وجود دو پا هست. پس باید از روش ریگ دوپایان که به انگلیسی میشه Biped (بای پِ د) استفاده کنیم.


برای ایجاد سیستم دوپا ، به منوی Create و سپس System و سپس Biped برید.

سپس در داخل صحنه Drag کنید تا استخوان بندی دلخواه شا ایجاد بشه به صورت خیلی زیباتر برای انسان:
[تصویر: rig_Biped_3dsMax.jpg]


در شکل بالا من اومدم قسمت های مختلف استخوان پا و دست و کمر و غیره رو با کلیک انتخاب کردم و جابجا کردم و چرخش دادم. شما هم می تونید قسمت های مختلف رو انتخاب کنید و کلید W رو برای جابجایی و کلید R رو برای تغییر مقیاس بزنید . و کلید E رو برای چرخش استفاده کنید.

با Ctrl+A می تونید کل استخوان ها رو انتخاب کنید.

خوب اگه شما کمی باهاش کار کنید می بینید چقدر استاندارد و طبیعی هست.

یکی از فرق های سیستم Biped با CAT اینه که توی Biped ما نمی تونیم به صورت تکی استخوان ها رو Scale یا تغییر اندازه بدیم. و باید کل استخوان ها رو انتخاب کنیم و Resize کنیم. علتش اینه که Biped دقیقا استاندارد هست و استخوانها از هم جدا نمی شن و دقیقا مثل استخوانبدی انسان هست که توی بدن ما خداوند متعال ایجاد کردهhappy
-
برای ساخت انیمیشن هم یک دکمه ی کلید هست که تغییرات هر فریم رو در time Slider یا نوار لغزان زمانی میشه ثبت کرد و یک دکمه ی autokey که وقتی نوار انیمیشن رو جابجا می کنیم دیگه نیاز به زدن آیکن کلید نیست بلکه خودکار تغییراتی که می دیم رو ثبت می کنه و برای ذخیره هر تغییر جدید فقط کافیه نوار زمانی رو جابجا کنیم و ببریم جلوتر و تغییرات بعدی رو انجام بدیم و در نهایت انیمیشن رو Play می کنیمbig grin
-
تا اینجا شد سیستم Biped (دو پایان) و ایجاد انیمیشن که واسه یادگیریش باید هزارتا فیلم یوتیوبی و غیره و ... رو دانلود می کردیم و حجم می زدیم تا آخرشم بلانسبت گیج تر بشیم Smile اما من خیلی روون و ساده یاددادمwinking
-
کاری که باید بکنیم اینه که انیمیشن رو ایجاد کنیم و سپس مدلی رو بسازیم یا حالا دانلود کنیم و ببریم توی تری دی استادیو مکس و سوار کنیم روی استخوون تا مدل هم مثل استخون همون حرکات رو اجرا کنه.
-
برای اینکار باید استخون رو دقیقا توی مدل قرار بدیم که برای راحتی کار توصیه می شه فریم اول استخون به حالت T form یعنی دست باز باشه و همچنینن تمام انشتان دست و پا و استخوان ها داخل مدل جاسازی بشه تا حرکت طبیعی تری رو داشته باشیم.
-
لطفا تمرین کنید و نمونه کارهاتونو تو بخش نمونه کارها بذارید و بگید که با آموزش من یاد گرفتید big grin


----

منبع :
autodesk

مترجم:sajjad3011

3ds Max برای پویا سازی و Rigging کاراکتر دارای دو سیستم فرعی است :(CAT و character studio )
اگر چه برای هر یک از این دو سیستم فرعی تنظیمات ویژه ای وجود دارد ، می توان آنها را با دو اصلاحگر Physique modifier و Skin modofier سفارشی کرد و هر دوی آن ها با تعدادی از فرمت فایل های motion capture سازگارند.

اما بین سیستم CAT ( ابزار انیمیت کاراکتر)، و character studio تفاوت های مهمی وجود دارد.بهترین روش برای تشخیص اینکه کدام یک از این دو سیستم برای کار روی پروژه ی شما مناسب تر است آن است که ابتدا هر دوی آن ها را بیاموزید و سپس طبق تجربه،تصمیم بگیرید هرکدام را که مایلید انتخاب نمایید.

در زیر مقایسه ای بین آن دو داریم:

CAT :
این سیستم با توجه به پیشرفته بودنش در بعضی اوقات ساده ترین روش برای انیمیشن کاراکتر هست. با CAT می تونید به سادگی کاراکترهای چند پا و غیرانسانی خود را rig و animate کنید.حتی می توانید کاراکترهای انسانی خود را به طور واقع گرایانه ای rig کنید.از بین ریگ های ساخته شده با CAT ،موجودات فرز و چابکی مثل اژدها(dragon) با 4 پا و 2 بال،عنکبوت(spider)،و یک چندپا(centipede) با 8 پا وجود دارد.شما می توانید همه ی اینها را به آسانی بدون استفاده از graph-based CATMotion editor انیمیت کنید. CATMotion بهترین گزینه برای اصلاح حرکت چرخشی در زمان واقعی با استفاده از تنظیم پارامترها برای بخش هایی از بدن مثل لگن خاصره(pelvis) است;این پارامترها عبارتند از Twist(پیچ و تاب) و Roll(گردش) و Pitch (پیچ)و Lift (آسانسور) و Push (فشار) .

قدرت دیگر و نسبتا آسان به استفاده از ویژگی CAT ، سیستم لایه بندی(layering system) است.هر دوی آنها از طریق CATMotion(برای چرخه بخش بدن فردی) و در full-rig level با فریم های کلیدی وزن گذاری شده(keyframed weighting) در هر دو سطح قابل دسترسی هستند.دومین مورد،پشتیبانی از رمز گذاری سیستم رنگ بندی لایه هاست و با استفاده از آن می توان فهمید که کدام لایه به حرکت در هر لحظه ی داده شده کمک می کند. CAT همچنین از ادغام بین FK و IK برای کنترل سفارشی حمایت می کند.

در آخر، CAT ،ماهیچه و اشیای استاندارد ماهیچه ای را برای شبیه سازی ساختمان عضلانی ایجاد می کند.
در درس بعضی character studio را مختصر شرح میدهیم.winking

character studio:
این سیستم،شامل یک مجموعه ابزار وسیع برای character-animation می باشد که میتواند با کاراکترهای چندپا کار کند اما در درجه ی اول برای ریگ دوپایان(bipedal rigs) در نظر گرفته شده است.از این رو بر ابجکت اصلی آن اسم Biped نهاده شده است.همچنین بخشی از character studio عبارت است از Physique modifier (مدیفایر فیزیک) برای skinning ریگ های کاراکتر. Physique می تواند با ابجکت های ریگ غیر از Biped و خصوصیاتی مثل بخش های user-definable rigid (جامد تعریف شده ی کاربر) و deforming(تغییر شکل) استفاده شود سومین کامپوننت character studio عبارت است از Crowd که انیمیشن روالی از گروه های بزرگی از کاراکترها را با رفتارهایی مثل اجتناب(avoidance)،حرکت تصادفی،دنبال کردن یک سطح امکان پذیر می کند. Biped کامپوننت character studio ی قدرتمند و پیشرفته تری است.از ویژگی های آن می توان به ایجاد procedural footstep (قدم زدن رویه ای)، freeform animation(انیمیشن فرم آزاد)،یک ویاریشگر انیمیشن ویژه به نام Workbench و یک خصوصیت انیمیشن غیرخطی به نام Motion Mixer (در دسترس برای انیمیشن عمومی) اشاره کرد.همچنین،خصوصیت Motion Flow تولید اسکریپت تصادفی،انتقالات رویه ای(procedural transitions) و بیشتر ... را ارائه می دهد.


این PDF هم skinning یا سوار کردن مدل روی استخون biped رو یاد میده:
http://images.autodesk.com/adsk/files/3dsmax_2010_character_animation.pdf


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۸
مدیرکل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی