نکته ای در مورد ایمپورت مدل uv mapped در یونیتی
يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۵۵ ب.ظ
وقتی یک مدل رو unwrap می کنیم و مثلا از توی بلندر میبریم توی یونیتی،
باید حتما تسکتچر هر بخش ساخته شده رو جدا جدا توی یونیتی ایمپورت کنیم و
سپس set کنیم روی متریال جدیدی که حالا bumped هست(شامل تو texture یکی
نرمال مپ و یکی دیفیوس)، یا diffuse یا ..
. .
پس دقت کنید که اگه یک تکستچر جدید میسازید که روی مدلتون توی بلندر دوباره
ویرایش شده باشه باید حتی اون مدل قبلی رو از توی یونیتی حذف کنید و
دوباره مدل ویرایش شده رو(دقت کنید علاوه بر تکستچر ها باید خود مدل رو هم)
دوباره اسکپورت و سپس توی یونیتی دوباره ایمپورت کنید وگرنه ممکنه بعضی
جاهای خالی جدای از UV شما(مثل اون بخش های شطرنجی یا حالا هرچیز اضافی)
روی مدل قبلی تاثیر داشته باشه.
نکته ی بعدی اینه که:
شما نباید یک عکس png یا حالا jpg و .. رو مستقیم بکشید روی مدلتون توی یونیتی.
بلکه شما باید ابتدا یک material جدید رو new کنید و سپس متریال رو انتخاب کنید و سپس تکستچر رو بکشید روی کادر مربوط توی inspector توی قسمت تکستچر از متریال ایجاد شده تا تکستچر شما روی متریال set بشه .
و نهایتا باید قسمت دلخواه مدل رو توی یونیتی جدای از بقیه در حالت انتخاب قرار بدید(روش کلیک کنید تا انتخاب بشه) و سپس این متریال رو بکشید روش. با اینکار دقیقا همون تکستچر گذاری دقیقی که قبلا توی بلندر بود رو توی یونیتی خواهید دید.
نکته ی بعدی که مربوط به بلندر هست ولی اینجا بازم یاد آوری می کنم اینه که برای اینکه توی بلندر در مد uv editing براش یا قلم شما روی تکستچر دلخواهتون set بشه و رنگ که می کنید با تکستچر روی مدل بندازه،باید توی بخش نقاشی روی کادر تکستچر بزنید و تکستچری رو که قبلا load کرده بودید رو انتخاب کنید نه color paint رو.
--
نکته ی آخر که واسه مبتدیا بگم اینه که :
نرمال مپ که می گن همون bumped texture هست که چیز خاصی نداره فقط یک متریال ایجاد می کنید و نوع تکستچر رو از کادر مربوط توی inspector روی bumped می ذاریم خودش دو تا گزینه میاره یکش واسه تکستچر diffuse هست و یکیش واسه normal map. تکستچر دیفیوس همون تکستچری هست که ساختیم و می کشیم روی همین گزینه.
برای ساخت تکستچر normal map کاقیه نرم افزار crazy bumped رو داشته باشید که یکی از بهترین نرم افزار ها هست که فقط همون تکستچر عادی یا diffuse رو توش open می کنید و موقع save فقط save normal to file رو می زنید که یک فایل png آبی و صورتی تولید می کنه که در حقیقت واسه ایجاد یک جور برجستگی روی مدل هست همون می گیم تصویر نرمال یا normal map texture که بعد از ساخت، کافیفه png file رو ببریم توی یونیتی و بعد از ایمپورت شدن بکشیم روی همون کادر normal map تا تکستچر نرمال مپ هم set بشه و در نهایت روی دکمه ی fix فقط یکبار کافیه کلیک کنید تا نتیجه رو روی مدل توی صحنه ی بازی ببینید. البته دقت کنید که معمولا برای شاهده ی بهتر کافیه یک directional light (نور مستقیم) بندازید توی صحنه و در زاویه ی مناسب.
--
سوالی بود بگید تا تصویر بذارم. چون ممکنه بعضیا بگن سطح مطلب بالا بود و متوجه نشن.
۹۴/۰۱/۲۳