برای یادگیری سیشارپ در یونیتی چه کار کنم؟ آموزش سیشارپ در یونیتی
دوستان زیادی سوال پرسیدند در مورد یادگیری سیشارپ.
شما یه مشکل اصلی دارید،باید اونو حل کنید.
داکیومنت افلاین سیشارپ یونیتی رو باید بگیرید.(scripting reference اش رو)
رفرنس یعنی چی؟
یعنی مرجع
اسکریپتینگ هم یعنی نوشتن(اسکریپت نویسی) scripting
این شروع کار هست.
سمپل کد داره(مثال از کد) sample code
دیسکریپشن داره(توضیحات هر تابع و کلاس) یا description
این جا میرید مرجع افلاین میاد
اگه البته یونیتی شما شاملش باشه
اگه نباشه قندشکن بزنید فر_ی_گ_ei_ت
8580 توی فایرفاکس پورت می دید باز می کنید سایتش رو
اگه نشه vpn ای چیزی.
این مقدمه هست
زبان سه تاست. boo | cs |js
boo رد شد
Ok
js هم امیدوارم رد شه
cs ما کار می کنیم
زبان رو بذارید روی c#
کرای انجین هم جدیدا csharp ساپورت می ده که هنوز روش زیاد فرهنگ سازی نشده پس اونو کار نداریم...
منوال=راهنما
اور ویو = مرور کلی
اخری هم مثال ها و کلاس های کد رو داره
مثال
می خوایم بفهمیم کد چرخیدن چیه
تایپ کنید rotate
اولی به درد ما نمی خوره
دومی
ترنسفورم
خود ترنسفورم رو درک نمی کنی تایپ کنید transform تا بیاد.
مثال:
using UnityEngine; using System.Collections; public class ExampleClass : MonoBehaviour { void Update() { transform.Rotate(Vector3.right * Time.deltaTime); transform.Rotate(Vector3.up * Time.deltaTime, Space.World); } }
همین کد درک می کنید الان؟
تو کد بالایی با حرف بزرگ بود. اینجا با کوچک شروع کرده. باس این کد ها رو ببینید ساختار دستتون بیاد
transform
به گیم ابجکت فعلی اشاره داره و برای دسترسی Position, rotation and scale بکار میره
transform.Rotate
توی تابع آپدیت
تابع اپدیت مثل step در game maker هست
یادتونه ؟
اونجا Create داریم
اینجا Start
اونجا Step داریم
اینجا Update
void Update() {
}
سی پی یو هی اینو اجرا می کنه...
پس باید کدهایی که توش می نویسیم دقت کنید زیاد سنگین نباشه.
transform.Rotate(Vector3.right * Time.deltaTime);
transform.Rotate(Vector3.up * Time.deltaTime, Space.World);
این دو رو نوشتیم تو بالا
جفتشون می چرخونه
چیو؟
گیم ابجکتی که اسکریپت رو بهش نسبت دادیم یا درگ کردیم روش
Vector3.right * Time.deltaTime یعنی حول محور ایکس که به سمت راست اشاره داره چرخش صورت می گیره.
با
تکرار زمان،دلتاتایم یعنی تغییرات زمان،که هی زیاد میشه.خوب چرخش هم ادامه
پیدا می کند. یک درجه،دو درجه، دلتا تایم درجه... حول محور ایکس،چرخش حول
یک سیخ از جلو
این سیخ همون محور x هست که اگه منفی باشه به چپ و اگه مثبت باشه به راست اشاره می کنه .
محورهای دیگه بمونه (y یعنی بالا پایین، و z یعنی جلو و عقب)
Space.World چرخش جهانی
Space.Self چرخش به دور مرکز خود
برای هر چی بخوای باید تحلیل کنید
بدونی کدوم کد چه کاربردی داره. بعدش استفاده می کنی رفیق.
اوکی؟
اصلا نباید حفظ کنید صرفا
خود انیشتین هم می گه وقتی می تونم از کتاب نگاه کنم چرا فرمول حفظ کنم.
هنر نیست این. هنر همون تحلیل هست
Mathf
توابع ریاضی ،عضو این کلاس میشن.