ماد یا مود یا مد سازی چیست؟ ماد چیست ؟ mod چیست؟ مادسازی در ساخت بای های کامپیوتری یعنی چه؟
gameover.blog.ir
mod خلاصه ی modification به معنی تغیییر یا همون ویرایش edit خودمون هست.
کسی که میاد مثلا یک مدل یا قسمت بازی مثل صدا و غیره رو تغییر میده بش می گن مادساز یا مود ساز یا مد ساز یا Mod کار.
مطلب بعدی از پردیس گیم کپی شده:
مقدمه:
به چه کسانی میگویند Mod کار؟
هر کسی که بتواند کوچکترین تغییر را در بازی های رایانه ای ایجاد کنند Mod کار می شود این تغییرات می تواند در صدای بازی انیمیشن های بازی، حجم بازی، مراحل و یا دیالوگ های بازی باشد. در سال های اخیر ایرانی ها نشان دادند که چقدر میتوانند Mod کار خوبی باشد و به نوعی در دست کاری بازی ها بسیار حرفه ای عمل میکنند برای مثال بارز ترین بازی که توسط ایرانی ها ویرایش شد بازی GTA:SA بود که این بازی تا حدی Mod سازی شد که به طور کلی یک بازی جدید رو پیش روی خود میدیدیم این بازی هنوز هم در بازار موجود است |GTA:SA VNVGAME Edition| این بازی کامل از نظر آهنگ ها و دیالوگ ها و حتی وسایل نقلیه ایرانی شده است که بسیار جالب است خب کسی که این بازی را ویرایش کرده و گروه ی که وی را همراهی کرده اند یه گروه Mod ساز هستند.
معنی واژه Mod چیست؟
کلمه Mod یک وازه ای عامیانه بوده و مخفف کلمه Modification می باشد. در معنای کلی Mod به هر گونه تغییر در بازی های رایانه ای می گویند که در بالا اشاره شد.
چه بازی های را میشود مد سازی کرد؟
باید دانست هر بازی را نمی شود Mod سازی کرد همه بازی ها قابلیت مد سازی ندارند فقط تعدادی از بازی ها این امکان را به مد سازان میدهند. البته باید دانست برای مد سازی شما نیاز به نرم افزار های دارید که بتوانید به فایل های قفل شده یک بازی دست رسی پیدا کنید و آنها را تغییر دهید که این نرم افزار ها یا توسط خود شرکت بازی سازی ارائه میشود مثل اکثر بازی های که توسط موتور های UE و یا CE ساخته میشود و یا اینکه توسط هکز های بازی ساخته میشود. اکثر شرکت های بازی سازی نرم افزار های مد سازی را ارئه میدهند چون با این کار مشکلات بازی های خود را رفع میکنند و یا حتی میتوانند افراد مورد نظر خود را برای ساخت بازی انتخاب کنند. یک چیز جالب تر هم در مد سازی میزان عمق دسترسی شما در فایل هاست که تا چه حد بتوانید فایل ها را ویرایش کنید برای مثال شما در بازی GTA:SA تمام فایل ها را میتوانستید ویرایش کنید اما بعد در نسخه IV دسترسی ها محدود شد برای مثال شما میتوانستید تمام فایل ها را ویرایش کنید اما موزیک و دیالوگ های بازی را فقط میتوانستید بردارید اما قادر به تعویض آن نبودید این نکته بسیار جالب بود.
مدسازی دریچه ای برای بازی ساز شدن...
امروزه اکثر شرکت های بازی سازی و یا افرادی که در آن شرکت ها استخدام میشود قبلا مد ساز بودند بیشتر شرکت های بازی سازی در اول کار یک گروه مد ساز بوده و بعد پیشرفت کردن و دارای موتور های مستقل شدندو مد سازی یکی از بهترین روش برای بازی ساز شدن هست شما به طور مستقیم در تمام اجزای یک بازی دست میبرید و میتوانید ببینید که یک بازی به چه بخش های نیاز دارد و از چه المان های تشکیل می شود. برای مثال اگر میخواهید برنامه نویس بازی ها شوید بهتر است اول به سراغ فایل های برنامه نویسی یک بازی رفته و آنها را ویرایش کنید با این کار روش های ایجاد اکشن های مختلف را یاد بگیرید.
__________
__________
سرگذشت تلخ یا شیرین Counter-Strike...
Counter-Strike یکی از معروف ترین بازی ها در گیم نت ها به حساب می آید این بازی در اصل یک مد کامل است که شرکت بازی سازی Half life آن را منتشر کرده تا خوراک مد سازان شود. اگر اخرین نسخ ویرایش شده این بازی را با اولین نسخه ان مقایسه کنید کامل متعجب میشوید چرا که مد سازان زیادی رو این بازی کار کرده و بسیار رو این بازی تغییر ایجاد کردند به نوعی که شما یک گیم پلی را مشاهده میکنید که هیچ بازی امروزی و ساخته شده در سال های اخیر آن گیم پلی را ندارد.
نسخه های زیادی از این بازی موجود است که هر کدام قابلیت های خاصی دارند برای مثل یک نسخه پلیر و سلاح های تفاویت نسب به نسخه دیگر دارد.
هدف شرکت Half life از ارائه این بازی اشنا کردن مد سازان با علم مد سازی بود.
سرگذشت تلخ یا شیرین Pes...
Pro Evolution Soccer دست کمی از کانتر ندارد و همه ساله توسط شرکت های ایرانی مد سازی میشود این هم بخاطر این است این بازی باشگاه ها و تیم ملی ایران را به خوبی پشتیبانی نمیکند البته به خاطر نداشتن سود این بازی در ایران است اما خوب ایرانی ها بیکار ننشسته و این بازی را هم مد سازی کرده اند البته این بازی در اصل مثل کانتر مد نبود و نیست اما هکر ها نرم افزار های ویرایش این بازی را ساخته و در اختیار مد کاران قرار دادند.
نسخه های زیادی از این بازی موجود است که هر کدام قابلیت های خاصی دارند برای مثل یک نسخه پلیر و سلاح های تفاویت نسب به نسخه دیگر دارد.
هدف شرکت Half life از ارائه این بازی اشنا کردن مد سازان با علم مد سازی بود.
چه کسی می تواند Mod بسازد؟
افرادی
میتواند مد ساز شوند که علاقه شدید به ساخت و ویرایش بازی داشته باشند. و
صد البته پشتکار زیاد بعد باید تصمیم بگیرند که آیا میخواهند در بخش
برنامه نویسی فعالیت کنند یا گرافیک و طراحی مدل سازی تا در این بخش
فعالیت تخصصی کند پس این فکر که باید تمام بخش ها را خودتان بر دوش بکشید
یه اشتباه بزرگ است و در مدت زمان شما را خسته کرده و باعث میشود از این
کار دست بکشید.
اگه بخش برنامه نویسی را انتخاب کنید باید برنامه نویسی با زبان های c را یادگیرید و اگر میخواهید بخش گرافیک را انتخاب کنید باید نرم افزار فتوشاپ یا نظیر آن را به صورت حرفه ای بلد باشید و یا باز اگر میخواهید مدل ادیتور شوید باید یک نرم افزار 3d را در حد حرفه ای بلد باشید برای مثال 3d max .
با مد سازی تا چه حد میتوان یک بازی را تغییر داد؟
اگر وقت زیادی بگذارید و تمام تلاش خود را انجام دهید و یک تیم باشید که ار نفر یه بخش را بر عهده داشته باشد میتوانید یک بازی اول شخص اکشن را به یک بازی فوتبال تبدیل کنید همان کاری که یک تیک مد ساز Half life انجام داد. البته محدودیت های هم وجود دارد برای مثال شما نمیتوانید یک بازی سه بعدی را به دو بعدی تبدیل کنید یا برعکس این امکان وجود ندارد.
حال میرسیم با انواع روش های مد سازی:
نقشه ها (Maps):
نقشه
بازی در واقع همان محیط اطراف بازی کن است. این قسمت معمولاً در موتور
بازی (Game Engine) انجام میشود. ولی در مراحل کمی پیشرفته تر از نرم افزار
ها سه بعدی سازی دیگر هم استفاده خواهید کرد. ساختن یک نقشه Mod به حساب
میاید.
دستکاری در کدها (Scripting):
اکثر
بازی ها فایل های .txt در آن دارند که برخی از برنامه بازی، به یک زبان
برنامه نویسی ( C++ و یا مشابه ) ذخیره شده اند. این کد ها Source Code
بازی نیستند. ولی انجام برخی دستکاری های ساده میتونه جالب باشه (مثلا
سرعت وسایل نقلیه را تغیر بدید و یا یک کاری کنید که اگه جون بردارید
بتونی بیشتر بپری و یا تفنگی بسازی که یک ماشین رو شلیک میکنه و یا... ) .
و اگه بتونید آنهارا به خوبی یاد بگیرید کار های بسیار وسیع تر از اینها
میتوانید با آنها بکنید. بیشتر برای بچه هایی خوبه که تیریپ ، برنامه نویس
میزنند.
پوست (Skinning) :
یکی
از محبوب ترین و ساده ترین نوع Mod سازی. تمام اجسام و موجودات زنده بازی
از مدل های سه بعدی ساخته شده اند. سطح این مدل ها بروی صفحه تختی باز
شده (UVW Unwrap) و روی آن رنگ آمیزی شده (texturing) و به صورت یک فایل
تصویری ذخیره شده. شما با دست بردن در این تصاویر و یا به اصطلاح پوستها
(skins) میتونید به میل خود طرح و رنگ جدیدی به مدلهای داخل بازی بدهید.
اضافه کردن مدل ها:
کمی
پیشرفته تر هست. همونطور که از اسم معلوم هست در این نوع Mod سازی
مینونید مدل هایی (Models) رو که خودتون درست کردید به بازی اضافه کنید.
این شامل ماشین، اسلحه ، آدم و اجسام دیگه هم میشه. البته هر کدام از این
ها روش ها و محدودیت هایی دارن که باید از آنها پیروی کنید.
صدا گذاری:
اگه
دوست دارید میتونید صداهای بازی رو هم (دیالوگ ها ، صداهای محیط (Ambient
sounds) ، صداهای انفجار و...) به میل خود تغیر بدید و یا عوض کنید.
تبدیل کامل (Total Convertion):
اگر
تجربه کافی در یکی از موارد بالا داری میتونید عضو یک گروه بشید که هر
کدام از اعضا قسمتی از کار های بالا را انجام می دهند. کار با این گونه
گروه ها اجازه میده که با mod ساز های دیگه آشنا بشید و با هم در یک پروژه
کامل و با کمک سر گروه خود و دیگر اعضا بازی خود را طبق برنامه بسازید.
اگر هم تجربه و ایده ای بسیار روشن دارید و قبلاً هم در mod تیم های دیگری
شرکت کرده اید میتونید گروه خود را تشکیل بدهید. البته اینکار نیاز به
وقت گذاری زیاد و پیگیری دایم دارد. بهیچ وجه به تشکیل گروه بدون داشتن
تجربه کافی در Mod سازی دست نزنید، چون موفٌق نخواهید شد.
ابزار کار :
برنامه هایی که از طرف سازندگان بازی ها در اختیار عموم گذاشته می شوند
موتور بازی (Game Engine):
قسمت
اصلی یک بازی موتور بازی (Game Engine) آن می باشد. موتور بازی(Game
Engine) که خیلی اوقات به عنوان یک Level Editor عرضه میشود همان نرم
افزاری هست که برنامه نویسان بازی، آنرا آماده کردند تا قسمت های مخنلف
بازی را در آن کنار هم بچینند: نقشه های بازی ، هوش مصنوعی ، موسیقی بازی و
... در این Level Editor یا همان موتور بازی (Game Engine) کنار هم قرار
می گیرند تا بازی را تشکیل دهند.
Exporters و plug ins:
اکثر
موتور های بازی (Game Engines) از فایل فرمت (File Format) های مخصوص
خودشان استفاده میکنند. برای ذخیره کردن کارهای انجام شده در نرم افزار های
استفاده شده دیگر، از یک Exporter یا plug-in درست شده مخصوص این کار
استفاده میشود.
Source Code:
برخی از شرکت ها کد اصلی (Source Code) بازی خود را نیز، و یا قسمتی از آن را در اختیار Mod ساز ها می گذارند.
نمونه ها (Sample files):
معمولآ
قسمتی از کار های خام ، مانند مدل های Export نشده، نمونه کد هوش مصنوعی و
... برای نگاه کردن و یاد گرفتن چگونگی کار عرضه می شود.
راهنماها (Documentations):
بهیچ
وجه از راهنماهای ارایه شده سرسری نگذرید و آنها را با دقت بخوانید.
اغلب، راهنماهای ارایه شده ناقص هستند، این کاملاً طبیعیه چون بازی سازان
وقت کافی را برای نوشتن آن برای Mod سازان ندارند. در مواقعی که اطلاعات
کافی رو در راهنما های رسمی ارایه شده پیدا نکردید به دنبال راهنما های
لازم در اینترنت بگردید که توسط Mod سازان با تجربه تر نوشته شده اند.
نرم افزار هایی که برای ساخت بکار میروند
نرم افزارهای سه بعدی سازی (3D Applications):
مانند : Zbrush , 3D studio Max , Maya , Lightwave , Milkshape , Softimage|XSI و ...
نرم افزار های دو بعدی (2D):
مانند: corel painter , PSP , Photoshop , Zbrush و ...
نرم افزار های ویرایش صدا
توانایی های دیگه که مفید هستن:
عکاسی دیجیتال ، نقاشی و طراحی ، داستان نویسی ، HTML و Web ، و دوباره همانطور که قبلا اشاره کرده ام مهم تر از همه: زبان انگلیسی.