IK چیست ؟ آموزش IK در مبحث Rigging از بلندرblender
IK چیست ؟
IK inverse kinematic = سینماتیک بلعکس می باشد.
وقتی ما در بلندر یا مکس یا نرم افزارهای دیگه استخوان بندی رو آغاز می کنیم،استخوان ها رو از گره ی نوک (غیر ریشه)، امتداد می دیم.
بعضی اوقتا نیاز داریم استخوانی رو از جای دیگه extrude کنیم و سپس با حرکت
اون استخوان ، کنترل بهتری روی استخوان دیگه داشته باشیم. به این استخوان
می گیم IK .
برای اینکار کافیه استخوان رو در object mode انتخاب کنیم و سپس به pose
mode رفته و ابتدا استخون اول و سپس دومی رو انتخاب(با shift و راست کلیک)
کنیم و بعدش space می زنیم تا کادر فرمان باز بشه. کلمه ی ik رو تایپ می کنیم.گزینه ی add ik to bone رو می زنیم(کلید میانبر shift+i هست) و سپس To Active Bone رو انتخاب می کنیم.استخون دوم اگه تحت تاثیر قرار بگیره باید به رنگ زرد شفاف در بیاد
حالا می تونیم با استفاده از استخونسیسنماتیک عکس یا ik ، استخون دیگه رو بهتر کنترل کنیم.
نکته: برای اینکه استخوان ها در pose mode همراه با مدل نمایان بشه کافیه
در کادر سمت راست از قسمت armature(آیکن استخوان انسان بعد از آیکن زنجیر
،نزدیک آیکن فیزیک و تکستچر و ...)و از شاخه ی display و octahed گزینه ی
x-Ray رو فعال کنیم.