ایجاد انیمیشن در مایا_کار با افکتورهای مایا برای انیمیت کردن کاراکتر دارای اسکلت_ریگینگ در مایا
gameover.blog.ir
مترجم:سجاد1. به قسمت Character Controls برید و سربرگ Controls رو باز کنید.
در قسمت بالا افکتورهای انیمیشن سازی ik و fk برای انیمیت کردن کاارکتر اسکلت بندی شده و ریگ وجود داره.
2. یک Animation layer ایجاد کنید.
a. به سمت راست Character Controls برید و Channel Box / Layer Editor رو انتخاب کنید.
Layer Editor ویریشگر لایه ها رو در شکل زیر می بینیم. به سربرگ anim برید:
b.
از نوار ابزار Animation Layer Editor روی آیکن
کلیک کنید تا یک empty Animation layer(لایه انیمیشن خالی) ایجاد بشه.
لایه انیمیشن جدید(AnimLayer1) به طور پیشفرض بالای لایه ی BaseAnimation نمایش داده می شود.
AnimLayer1 را انتخاب کنید.(در زیر Playback Controls کنترل های پلی بک):
3. به سمت راست Channel Box / Layer Editor برید و Character Controls رو انتخاب کنید.
نوار ابزار سربرگ Controls () نشان می دهد keying mode (مد کلیدگذاری)روی حالت Body part (
) تنظیم شده است.
4.در قسمت نمایش Character یک افکتور رو انتخاب کنید.افکتور با یک شمارنده ی آبی نشان داده می شود.() و effector داخل صحنه(scene view) به رنگ سبز است.
5.در سمت چپ واسط کاربری،به Tool Box رفته و ابزار Moveرو انتخاب کنید.() یا کلید میانبر W رو بزنید.
ابزار حرکت(Move manipulator ) روی افکتور انتخاب شده نشون داده میشه:
6.Move manipulator رو انتخاب کرده و روی افکتورهای مختلف روی وقعیت دلخواه جابجا کنید.
7.اگر می خواید تمام کاراکتر را خلاف بدن حرکت بدید با استفاده از ctrl+z می تونید undo کنید.
8. به تب یا سربرگ کنترل ها برید() و Full Body (
) رو برای کنترل تمام بدن انتخاب کنید:
9.با ابزار Move در نمای صحنه موقعیت قسمت های انتخابی رو جابجا کنید.
وقتی keying mode روی حالت Full Body() تنظیم بشه،می تونید افکتورهای منحصر به فرد رو برای دستکاری کل شخصیت کاراکترتون انتخاب کنید.
برای مثال حرکت افکتور مچ دست(wrist) (رست) در Full Body keying mode باعث تاثیر آن روی تمام قسمت های بدن کاراکتر می شه و تقریبا یه حالت طبیعی داره.
10.محدوده ی playback را تنظیم کنید(روی تایم لاین فریم اول و آخر انیمیشن رو)
11. به ناحیه animation controls برید.
a. تصویر زیر نشون میده که playback range (زیر time range) مقادیر محدوده ی زمانی رو نشون نمیده.
در قسمت Range Slider bar (نوار لغزان محدوده) می تونید فریم اول و آخر انیمیشن خودتون رو تنظیم کنید.
b. روی playback range دابل کلیک کنیدو
playback range برای تنظیم محدوده ی انیمیشن بکار می ره.
11. کلید های این قسمت(Set keys):
با استفاده از افکتور هنوز انتخاب شده، کلید S رو بزنید. یک فریم کلیدی در زمان فعلی انیمیشن ایجاد خواهد شد(در blender جای S=Set کلید i=insert رو می زدیم)
اسلایدر بار رو جابجا کنید و در موقعیت های زمانی مختلف کاراکترتون رو جابجا کنید و با استفاده از افکتورهای مختلف ،مچ دست یا بدن کاراکتر رو چرخش بدید و باز هم با کلید میانبر S فریم های کلیدی رو ثبت یا Set کنید.
12.برای اجرای انیمیشن به طور عادی و معکوس و ... می تونید از دکمه ی های ناحیه PlayBackControls استفاده کنید:
ریگرها(riggers)ی عزیز اینم بخونید ترجمه کردم گفتم شاید مفید باشه برای بعضیا :)
ART در مایا چیست ؟